Thursday 17 January 2013

HARI KE-LIMA : MAE SAI-LUANG NAMTHA PART I


HARI KE-LIMA : MAE SAI-LUANG NAMTHA

Sekilas
Date       : 19 Dec 2012 (DAY 5)
Distance :
267 km,
Location :Mae Sai (THA)-Luang Namtha(LAO)

                 (Mae Sai-Golden Triangle-Chiang Kong-Huay Xai-Luang Namtha)
Duration : 
4 hours 16 mins

Untuk siri kali ini,perjalanan akan di pecahkan kepada 3 bahagian untuk memudahkan pembacaan.


Jika diperhatikan jarak hari ni tak lah jauh...tapi jangan sangka air yang tenang tak de buaya...apa saja boleh terjadi nanti...

Pagi macam biasa rutin kami sebelum begerak, memastikan moto berada dalam keadaan tip top...aku macam biasa check minyak itam,tegangkan rantai dan minyakkannya...masa tengah wat seme tu aku tengok la anak tuan rumah ni bermain main dengan anjing...anjing nya kadang dekaattt je dengan aku...dalam hati control lagi..jangan lah ko datang jilat aku..dalam duk checking motor aku perasan anjing tu gongong sesuatu warna hitam...sekali pandang....glove riding akuuuu...tercengang aku jap..terpaksa lah anak tuan rumah tu kejar anjingnya..di pulangkan balik glove tu..tak kan aku nak pakai..so amik dan balut dalam plastik..ada masa aku samak balik...Terima kasih untuk Ramli kerana sudi meminjamkan glove spare dia..kalau tak,tak bersarung tangan la kau..nak beli lain kedai tak bukak lagi... So dalam 0745 aku keluar GH .singgah opis GH nak pulangkan kunci



Ramli di depan opis gh yang kami tido semalam...opis kat lain..gh kat lain..


Bye..bye Mae sai..ntah bila lagi akan aku sampai sini
 
lepas tu kami pergi sarapan tempat yang kami makan roti canai semalam...kali ni aku tapau 5 biji cakoi untuk bekalan masa hadapan...kuar dari Mae sai lebih kurang 0845..

Destinasi terdekat adalah Golden Triangle..untuk ke sana guna laluan/Route 1290..sepanjang perjalanan kami di sajikan permandangan yang indah..Teringat 1 pesanan kawan dalam komen belia dalam FB aku.."..snap gambar puas2 on the way ke Chiang kong..." dalam hati kata... misti marveles pemandangan dia...bateri kena standby siap-siap tauu
  
 Jangan jelesssss....

betullah laluan ni...tidak syak lagi!!!
nampak tak apa yang aku nampakk...kalau tak nampak buat2 nampak je...hehe

Real Suparman Superman on the road
 
ni baru namanya ride santai habisss

besar daun semalu ni...
dah..dah..cukup..cukup bergambar..jom kita jalan lagii...


On the way ke GT
macam tak percaya bila dari jauh dah nampak GT..macam2 rasa masa tu...rasa nak melompat pun ada tapi daya atas moto..rasa gembira dan puas bila dah masuk kawasan GT..tersenyum sorang2 di sebalik helmet fullface ku..
Alhamdulillah aku dah berjaya setakat ini..masih ada 1 lagi sasaran aku...Insyallah esok tercapaii..apapun kita orang habis masa kat sini dulu puas2....




kepuasan saja dipamer pamerkan....

Ini lah kenapa ia di panggil GoldenTriangle


"pulau" sebelah kiri tu Myanmr...yang "pulau" sebelah kanan tu Laos..

Saya misti pilliihhh...


senyum tak henti henti...

AKHIRRRRNYAAAA.....(senyum lagiii)



punya la puas bergambar kat sini sampai kami lupa buat sesuatu...ini hanya aku dan Ramli yang tauu..bak kata Cik Siti kita..biarlah rahsia..hehe..

Dah puas bergambiran di sini perjalanan di sambung semula...kali ni kami ikut laluan/route 1129...

betullah kata dia orang..


 





hensem tak i niii??
 



menikmati permandangan indah ciptaan ALLAH S.W.T...
lokasi wajib berhenti...

monumen terbaru...hehe

cuaca pun cantik masa tu...memang syiok...Alhamdulillah tak hujan kalau tak APTB...pepatah jauh berjalan luas pemandangan sangat tepat....

terselah kehenseman moto tu macam tuan dia gak..haha
sedikit demi sedikit kami gerak...sebab permandangan cantik sangat...



berehat lagiiiii....






ok..cukup.. cukup sudaaaa,  masa untuk gerak semula..(cam bunyi lagu tuu..)...


LAOS melambai lambai...


hanya yang pakai helmet sahaja boleh belok ke kanan...

.ini baru dari Mae Sai ke simpang 3 ni.."jauh" lagi perjalanan niii...

No comments:

Post a Comment