Date : 17 Dec 2012 (DAY 3&4)
Distance :833 km,
Location :Kanchanaburi (THA)-Chiang Rai(THA)
(Kanchanaburi-Suphan Buri-Tak-Chiang Mai-Chiang rai)
Duration : 11 hours 9mins
Dalam kul 0730 lagi aku dah siap letak barang.Sebelum tu aku check moto..topap minyak hitam,tegangkan dan minyakkan rantai.Kami keluar dari hotel tu lebih kurang 0845..
sedikit gambiran sekitar hotel
harga semalaman THB1200 tanpa breakfast...kuar dari kawasan hotel kami menghala ke jambatan bersejarah...
kek sinun la berlansungnya pentomen yang kita orang tgk malam tadi... |
tingkat paling atas tempat kita orang tgk pentomen tuu.. |
eh eh goyang plak bom nii.. |
jangan harap dapat duduk macam ni kat tempat lain |
rupanya malam tadi ada festival
memperingati sejarah jambatan bersejarah ini...secara ringkas tentang jambatan
ini,jambatan ini di bina oleh Tentera Jepun untuk meluaskan empayar jajahan
mereka.Mereka merancang untuk menakluk India.
Untuk
pembinaan Jambatan Kereta api di atas Sungai Kwai saja dikatakan telah
mengorbankan ribuan tawanan perang dan buruh paksa semasa mereka menjalankan
kerja-kerja pembinaan jambatan dan landasan disekitarnya. Sepanjang tempoh
tersebut seramai 16,000 orang tawanan perang dan lebih 100,000 orang buruh dari
Asia meninggal dunia dan hilang. Angka sebenar orang-orang Asia meninggal tidak
dapat dikesan dengan tepat kerana rekod-rekod yang mengandungi maklumat ini
telah dimusnahkan oleh pihak pentadbiran Tentera Jepun pada akhir Perang Kedua.
Secara
puratanya setiap kilometer landasan yang dibina itu menelan 38 nyawa manusia
atau seorang meninggal dunia pada setiap ela jalan kereta api itu disiapkan.
Pada papan peringatan di Stesen Kereta api Wang Po menyatakan: WANG PHO RAILWAY
STATION, SAIYOK KANCHANABURI , STATION OF DEATH RAILWAY REBUILT BY PRISONERS
AND LABOUR IN WORLD WAR II, 1943. PEOPLE SAID THAT ONE OF WOOD AS SAME AS ONE
MAN.
dulu dulu |
Sekarang |
selesai bergambar...perjalanan di
teruskan...
ladang tebu kiri kanan jalan... |
Belok kanan.. |
luruuuusssss aja.... |
berehat sebentar....dengan mickey mouse |
TAK |
kedai makan ni di Tak... |
kedai makan tu berhadapan dengan pasaraya apa tah namanya.. |
mai secawan.. |
kekenyangan...mata pun dah kuyu.. |
sebelum mata bertambah kuyu dan ayu...dengan segera angkat punggung...
dalam 1730 masuk kawasan Sop Prap..cuaca dingin sudah terasa...selesa menunggang dengan cuaca mcm ni...dalam 1820 sampai kat area elephant consevation..
gatal tekak ye?...meh nak garu kan... |
perjalanan di teruskan ke Chiang Mai...hari semakin gelap...
nak isi minyak kat sini tapi habis... |
kat sini baru ada minyak... |
dah isi minyak rehat sebentar....
pekerja stesen Petronas-Versi Thai |
akhirnya kami berhenti di satu kawasan agak lapang...toleh ke belakang sebelah kiri ternampak laaaa..warna putih menjulang tinggiii..tokojut den..
"..apa dia?" sambil menoleh.....
badan dah ok skit gerak ke destinasi seterusnya untuk isi minyak dan isi perut...hehe
secawan air panas yang sangat berharga... |
Pekerja yang sangat JUJUR dan amanah... |
kabus tebal |
alang alang dah masak air...masuk kan sekali apa yang patut ke dalam nyaa..hasilnya adalah seperti di bawah ini...
Kami tersadai kat situ sampai pagi esoknya...dalam 0630 kami gerak ke Mae Sai menempuh kabus tebal...
-episod seterusnya:Mae Sai-Tachilek-
mencabar bro....
ReplyDeletecuaca masa tu memang menguji ketahanan badan masa tu...
ReplyDelete