Thursday 10 January 2013

HARI KETIGA : KANCHANABURI-CHIANG RAI

Sekilas
Date       : 17 Dec 2012 (DAY 3&4)
Distance :
833 km,

Location :Kanchanaburi (THA)-Chiang Rai(THA)
                 (Kanchanaburi-Suphan Buri-Tak-Chiang Mai-Chiang rai)
Duration : 
11 hours  9mins




Dalam kul 0730 lagi aku dah siap letak barang.Sebelum tu aku check moto..topap minyak hitam,tegangkan dan minyakkan rantai.Kami keluar dari hotel tu lebih kurang 0845..



sedikit gambiran sekitar hotel
 





harga semalaman THB1200 tanpa breakfast...kuar dari kawasan hotel kami menghala ke jambatan bersejarah...

kek sinun la berlansungnya pentomen yang kita orang tgk malam tadi...


tingkat paling atas tempat kita orang tgk pentomen tuu..

eh eh goyang plak bom nii..

jangan harap dapat duduk macam ni kat tempat lain




rupanya malam tadi ada festival memperingati sejarah jambatan bersejarah ini...secara ringkas tentang jambatan ini,jambatan ini di bina oleh Tentera Jepun untuk meluaskan empayar jajahan mereka.Mereka merancang untuk menakluk India. 

Untuk pembinaan Jambatan Kereta api di atas Sungai Kwai saja dikatakan telah mengorbankan ribuan tawanan perang dan buruh paksa semasa mereka menjalankan kerja-kerja pembinaan jambatan dan landasan disekitarnya. Sepanjang tempoh tersebut seramai 16,000 orang tawanan perang dan lebih 100,000 orang buruh dari Asia meninggal dunia dan hilang. Angka sebenar orang-orang Asia meninggal tidak dapat dikesan dengan tepat kerana rekod-rekod yang mengandungi maklumat ini telah dimusnahkan oleh pihak pentadbiran Tentera Jepun pada akhir Perang Kedua.

Secara puratanya setiap kilometer landasan yang dibina itu menelan 38 nyawa manusia atau seorang meninggal dunia pada setiap ela jalan kereta api itu disiapkan. Pada papan peringatan di Stesen Kereta api Wang Po menyatakan: WANG PHO RAILWAY STATION, SAIYOK KANCHANABURI , STATION OF DEATH RAILWAY REBUILT BY PRISONERS AND LABOUR IN WORLD WAR II, 1943. PEOPLE SAID THAT ONE OF WOOD AS SAME AS ONE MAN.
dulu dulu
Sekarang


selesai bergambar...perjalanan di teruskan...

ladang tebu kiri kanan jalan...



Belok kanan..

luruuuusssss aja....





berehat sebentar....dengan mickey mouse

 
TAK

kedai makan ni di Tak...

kedai makan tu berhadapan dengan pasaraya apa tah namanya..

mai secawan..

kekenyangan...mata pun dah kuyu..

sebelum mata bertambah kuyu dan ayu...dengan segera angkat punggung...










dalam 1730 masuk kawasan Sop Prap..cuaca dingin sudah terasa...selesa menunggang dengan cuaca mcm ni...dalam 1820 sampai kat area elephant consevation..



gatal tekak ye?...meh nak garu kan...

perjalanan di teruskan ke Chiang Mai...hari semakin gelap...


nak isi minyak kat sini tapi habis...

kat sini baru ada minyak...

 dah isi minyak rehat sebentar....



pekerja stesen Petronas-Versi Thai
selesai merehatkan diri...masa untuk gerak ke Chiang Rai..untuk ke Chiang Rai akan menempuhi kawasan berselekoh dan berbukit...memandangkan kami melalui kawasan tersebut dah malam...cuaca agak sejuk...aku terpaksa pakai 4 lapis baju termasuk baju hujan dan seluar dua lapis..kesejukan masih mampu menembusi pakai aku...

akhirnya kami berhenti di satu kawasan agak lapang...toleh ke belakang sebelah kiri ternampak laaaa..warna putih menjulang tinggiii..tokojut den..

"...Ramli ko tengok tuu..tuuu.."...kata aku..
"..apa dia?" sambil menoleh.....







badan dah ok skit gerak ke destinasi seterusnya untuk isi minyak dan isi perut...hehe

secawan air panas yang sangat berharga...

Pekerja yang sangat JUJUR dan amanah...
menghampiri Chiang Rai cuaca bertambah sejuk...kabus semakin tebal...tak larat nak teruskan ke Mae Sai..berhenti lebih kurang 30km ke Mae sai...


kabus tebal
Lepak punya lepak boleh "telelap" plak kat tepi 7e tu..tido2 ayam je...Ramli tiba2 perut meragam...pedih katanya...air panas beli kat dalam 7e tak jalan...so apa lagiii...dapur segera beraksi...Ramli memerlukan air panas untuk mengurangkan sakitnya...




alang alang dah masak air...masuk kan sekali apa yang patut ke dalam nyaa..hasilnya adalah seperti di bawah ini...



Kami tersadai kat situ sampai pagi esoknya...dalam 0630 kami gerak ke Mae Sai menempuh kabus tebal...

-episod seterusnya:Mae Sai-Tachilek-

2 comments: